Decyzja o organizacji PMK zrodziła się na fali zaniepokojenia zbyt wolną, zdaniem nie tylko organizacji pozarządowych, ale przede wszystkim wielu mieszkańców, zmianą postrzegania funkcjonowania miasta z perspektywy pieszych (co odbija się na relatywnie niskich wydatkach na infrastrukturę taką jak chodniki, przejścia dla pieszych itp). Klasycznym przykładem z naszego podwórka jest oczywiście chodnik do Kauflandu, o który upominamy się od ponad 4 lat.
Faktem jest, że coś w mieszkańcach pękło i stąd decyzja o organizacji Masy. Impreza się udało. Dopisała frekwencja - 300 osób jak na pierwszy raz, to naprawdę dobry wynik, pogoda też nas rozpieściła. Poniżej zamieszczamy krótką fotorelację, a na końcu wklejamy tezy pieszy, które przykleiliśmy na drzwiach siedziby Zarządu Dróg Miejskich - przypomina się Luter i jego 95 tez, które zapoczątkowały reformację :).
Zaczynamy. Ludzie się zbierają pod "Pomnikiem Pieszego", tj. generała de Gaulle'a :)
Cześć naszych reprezentantów na Masie - Krzysiek i Konrad
Meandrowanie między samochodami, skąd my to znamy...
Zastawione chodniki, brak drzew
Latami robione ekspertyzy, a przejść naziemnych przez Rondo Dmowskiego jak nie ma, tak nie ma
Do uczestników masy pod Dworcem Centralnym dołączył nieoczekiwany gość, dyrektor ZDM, Łukasz Puchalski
Przejście górą przez Rondo Dmowskiego
Odczytywanie tez pieszych pod siedzibą ZDM w obecności dyrektora Puchalskiego
Tezy piesze:
1. Szerokie, równe chodniki wolne od przeszkód
a. Na wszystkich ulicach lokalnych i dojazdowych wprowadzić strefy zamieszkania i ruchu uspokojonego
b. Na wszystkich ulicach ponadlokalnych chodniki po obu stronach
c. Drogi ruchu pieszego prowadzić prosto do celu
d. We wszystkich dzielnicach utworzyć strefy piesze
e. Sadzić drzewa, stawiać ławki, odśnieżać zimą
f. Oddzielać ruch pieszy od rowerowego
2. Wyznaczyć przejścia dla pieszych tam, gdzie brakuje ich pieszym
a. Bezpiecznie przejścia dla pieszych
b. Zastąpić zebrami niepotrzebne kładki i przejścia podziemne
c. Sygnalizacje świetlne przyjazne dla pieszych
d. Wygodne przesiadki
3. Znacząco zwiększyć wydatki na pieszych
a. Dość podejmowania decyzji za kulisami
b. Prowadzić stałe badania infrastruktury pieszej i potrzeb pieszych
c. Uczyć mieszkańców zalet ruchu pieszego
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz