Tym razem chcemy przybliżyć teren, który położony jest pomiędzy Dworcem Wschodnim, a ul. Mackiewicza oraz pomiędzy ul. Kijowską, a torami linii średnicowej.
Teren ten ma dwóch właścicieli - miasto stołeczne Warszawę oraz skarb państwa, w którego imieniu zarządza nim PKP. Strukturę własności dobrze widać na poniższej mapie (kolor żółty oznacza miasto, kolor różowy skarb państwa).
Większość interesującego nas terenu historycznie związana jest z początkami kolei na Pradze. W latach 1866-1944 funkcjonował tam Dworzec Terespolski.
Źródło: kolejka marecka
Do dziś zachował się jedynie fragment zabudowań Dworca Terespolskiego, w którym od wielu lat działa...skup złomu.
Teren przed skupem złomu jest bardzo zdewastowany przez ciężarówki odbierające złom.
Co ciekawe, ciężarówki odbierające złom wjeżdżają na miejsce po zabytkowej drodze, której nawierzchnia wykonana jest z granitowej kostki, tzw. skandynawki.
Od 2009 r. zachowany do naszych czasów fragment Dworca Terespolskiego, jako tzw. relikt, został wpisany do gminnej ewidencji zabytków. Wielka szkoda, że PKP nie jest w stanie wykorzystać tego obiektu do stworzenia miejsca pamięci poświęconego historii kolejnictwa na Pradze. W relikcie można byłoby utworzyć ekspozycję multimedialną, natomiast na skwerze przed budynkiem mogłyby zostać wyeksponowane zabytkowe parowozy. Przykładem niech będzie odremontowany zabytkowy parowóz ustawiony na terenie krakowskiej AGH.
Źródło: Agh.edu
Pozostała część terenu nie prezentuje się lepiej pomimo remontu w latach 2010-2012.
Poza wymianą chodników wykonawcy chyba zapomnieli o nasadzeniach, małej architekturze, czy nowych lampach. Pozostawione "zatoczki" świadczą o tym, że inwestor planował montaż ławek.
Zapomniano również o wymianie oświetlenia, choć po drugiej stronie Dworca Wschodniego nowe lampy się pojawiły.
Jak widać na powyższych zdjęciach, wciąż brakuje pomysłu na zagospodarowanie terenów wokół Dworca Wschodniego. Nie zmieniły tego póki co uchwalenie dla tego obszaru jesienią 2010 r. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ani plany inwestycyjne miasta związane z budową Trasy Świętokrzyskiej.
Nam marzy się stworzenie zielonego skweru wraz z mini muzeum praskiego kolejnictwa. Byłaby to ciekawa przestrzeń rekreacyjno-edukacyjna, której na Pradze brakuje.
KMI
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz