sobota, 14 lipca 2018

Zapomniane tunele niedoszłej Trasy Tysiąclecia

Nie bywają tam podróżujący koleją, rzadko zapuszczają się w to miejsce mieszkańcy, co najwyżej zbłąkany wędrowiec dotrze tam by załatwić fizjologiczną potrzebę, czy napić się alkoholu.

Zastanawiacie się o czym mowa. O tunelach niezaistniałej Trasy Tysiąclecia, które znajdują się pod 6 i 7 peronem Dworca Wschodniego. Tunele dobrze widać na poniższym zdjęciu satelitarnym.



Przez tunele miała przebiegać Trasa Tysiąclecia, planowana od lat 50. XX w. arteria komunikacyjna łącząca ul. Szwedzką z ul. Grochowską. Jej orientacyjny przebieg przedstawia poniższa mapa.



Ulica z różnych względów nigdy nie powstała (miała pełnić m.in. rolę obwodnicy Pragi, ale z tej koncepcji zrezygnowano, przenosząc obwodnicę (również niedokończoną) za wał kolei gdańskiej), choć wybudowano jej pewne elementy, tj. tunele pod Dworcem Wschodnim oraz fragment wału wzdłuż jedynego budynku wybudowanego przy "nieistniejącej ulicy", bloku przy Alei Tysiąclecia 153.



Widok na blok przy Alei Tysiąclecia 153


Rezerwa Trasy Tysiąclecia od strony Szmulek, po prawej wał ziemny obsadzony zielenią.

Do tuneli można dostać się na 2 sposoby - z peronu 6. lub 7. oraz od strony Kamionka, podążając wzdłuż peronu przez dziki parking funkcjonujący na tyłach Dworca Wschodniego.





Budowa tuneli to świadectwo sensownego planowania inwestycji doby PRL - tunele wybudowano wraz z budową Dworca Wschodniego. Ich budowa w późniejszym czasie skutkowałaby zamknięciem dla ruchu kolejowego najpopularniejszego szlaku kolejowego w naszym kraju. Czym to grozi, mogliśmy się przekonać podczas budowy Trasy Świętokrzyskiej, gdy część pociągów nie jeździła z powodu rozkopania wału kolejowego na wysokości Parku Michałowskiego.




Projektowane zejść z peronów (widać je na zdjęciach powyżej) również było sensowym rozwiązaniem. W tym miejscu planowany był węzeł przesiadkowy (pociąg-autobus lub tramwaj). 

Czy dziś można byłoby wykorzystać tunele? Teoretycznie tak, choć problemem do rozwiązania jest wiązka torów między tunelami, a Trasą Świętokrzyską. Być może w przyszłości w tym miejscu powstanie droga lokalna (o przekroju 2x1, z chodnikami i drogami dla rowerów), łącząca TŚ z ul. Grochowską. Takiemu rozwiązaniu warto kibicować, bo przydałoby się bardzo, podobnie jak przebicie Objazdowej do Chodakowskiej. 

Natomiast w północnopraskiej rezerwie planowany jest park linearny. Również kibicujemy tej inwestycji.




Brak komentarzy :