sobota, 30 listopada 2019

Co dalej z Trasą Tysiąclecia?

Trasa Tysiąclecia – a właściwie al. Tysiąclecia – to planowana jeszcze od lat 50. ub. wieku trasa szybkiego ruchu mająca przedzielić Szmulki i Michałów. Ulica nigdy nie wyszła poza fazę planowania, a pozostałością po planach jest fragment wału wzdłuż wybudowanego przy nieistniejącej ulicy bloku (al. Tysiąclecia 153) oraz zapomniane tunele niedoszłej trasy.

Duch Trasy cały czas nawiedza jednak naszą okolicę – m.in. przez szerokie rezerwy terenowe, które nie mogą być w żaden sposób zagospodarowane, jak również przez groźbę rozjechania obecnie cichej i spokojnej okolicy przez sznury aut ciągnące się tranzytem z al. Solidarności na Grochowską.

Wpływ rezerw terenowych najłatwiej dostrzec na rozjeżdżonym placu przy ulicy Folwarcznej, przy zajezdni tramwajowej, wreszcie pomiędzy kamienicami przy „małej Radzymińskiej” i Białostockiej. To wszystko cenne tereny, które mogłyby zostać zagospodarowane – czy to pod zieleń czy zabudowę mieszkalną.

Niestety, z naszej korespondencji z Zarządem Miejskich Inwestycji Drogowych nie wynika, jakoby miało się to prędko zmienić (choć są też dobre wiadomości):

- ZMiD planuje zrezygnować z budowy ul. Tysiąclecia na odcinku Szmulek i Michałowa jako szerokiej ulicy zbiorczej na rzecz drogi z uspokojonym ruchem, który nie będzie stwarzał zagrożenia dla mieszkańców.

- Zmiany te powinny zostać ustalone w planie miejscowym, którego sporządzenie wymaga zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (co zawsze zajmuje czas).

- ZMID planuje utrzymanie rezerwy dla budowy ul. Tysiąclecia jako ulicy klasy zbiorczej pomiędzy Grochowską, a Kijowską – co oznacza budowę ulicy o pasach ruchu szerokości nawet 3,5 metra, zachęcających do przekraczania prędkości (podobnie jak dziś to się dzieje na Kijowskiej) i zdaje się być niezgodne z wizją mieszkańców (w tym byłego burmistrza).

- Co istotne - al. Tysiąclecia nie jest jednak uwzględniona wśród inwestycji zaplanowanych do 2027 roku. 





Niepokoi przy tym fakt, że nie są prowadzone żadne rozmowy z PKP PLK dotyczące ul. Tysiąclecia w rejonie Dworca Warszawa Wschodnia, mimo planowanego remontu linii średnicowej. Wątpliwe jest, aby kolejarze po remoncie pozwolili na rozkopanie nasypów kolejowych pod budowę ulicy, co utrwali istniejący niewydolny układ drogowy na dziesięciolecia, a jedynym przejściem przez tory między Targową, a Marsa pozostaną – jak dotychczas - przejścia podziemne pod Warszawą Wschodnią.

Z drugiej strony, miasto ogłosiło 16 października przetarg na wykonanie analiz urbanistycznych dla obszarów rozwojowych Warszawy, tj. obszaru Chrzanowa, terenu Polfy Tarchomin, Portu Praskiego oraz rezerwy terenowej pod al. Tysiąclecia.

Może to daje nadzieję na to, że plany zostaną wreszcie urealnione? Ponadto dochód ze sprzedaży działek mógłby zostać zrealizowany na cele inwestycyjne – co w kontekście deklaracji prezydenta Trzaskowskiego o obcięciu praskich inwestycji, w tym pilnie potrzebnej Obwodnicy Śródmieścia, wydaje się być szczególnie istotne.

Liczymy na więcej informacji ze strony BAiPP oraz ZMiD w najbliższym czasie.

piątek, 29 listopada 2019

Kwiaciarnia

Od kilku dni na Szmulowiźnie, przy ul. Otwockiej 1, w późnomodernistycznym pawilonie wybudowanym naprzeciw Bazyliki NSJ, w którym do niedawna mieścił się punkt ksero, działa nowa kwiaciarnia. 



Miejsce powstało z pasji właścicieli – Ani i Jarka - do kwiatów. Co ciekawe, nowa kwiaciarnia nawiązuje do pierwotnego przeznaczenia budynku. W wybudowanym pod koniec lat 60. XX w. pawilonie przez wiele lat można było kupić kwiaty. 


Nowa kwiaciarnia czynna jest od poniedziałku do niedzieli. Oferta jest dość szeroka, a ceny przystępne. Obecnie można płacić tylko gotówką, ale właściciele deklarują starania o terminal płatniczy. W przyszłości oferta ma się wzbogacić o możliwość zdalnego zakupu kwiatów i ich dostarczania na podany adres.











Właścicielom życzymy sukcesów i liczymy na owocną współpracę w ukwiecaniu tej części Pragi!

niedziela, 29 września 2019

W poszukiwaniu skarbów Szmulek i Michałowa

Tegoroczny piknik "Pożegnanie Lata" za nami. Prócz tradycyjnego stoiska, możliwości zwiedzania Bazyliki (jak zawsze oprowadzał Krzysztof Michalski z naszego stowarzyszenia), w tym roku przygotowaliśmy niespodziankę - fotograficzną grę miejską - "Skarby Szmulek i Michałowa".



Na starcie gry pojawiło się 13 drużyn uzbrojonych w aparaty fotograficzne. Ich celem było odkrycie wspominanych skarbów. Oprócz identyfikacji w topografii Szmulek obiektów, których dziś nie ma, jak choćby słynnego „Bristolu” przy Łochowskiej, czy tramwajowej pętli na końcu ul. Radzymińskiej, gracze musieli np. wykazać się spostrzegawczością, znajomością historii tej części Pragi, kojarzyć projekty, które powstały dzięki budżetowi partycypacyjnemu, czy też wyszukać budynki remontowane dzięki programowi rewitalizacji. 

Dodatkowe zadania czekały w punktach kontrolnych. W galerii „Szuflada” należało np. wykonać selfie z Humprey’em Bogartem, w Ceramicznym Kramiku do odszukania były praskie aniołki, w Antykwariacie Praskim trzeba było odnaleźć książki o tematyce praskiej, w Muzeum Chleba na Jadowskiej łopatę „Baby Jagi”, w teatrze Off-i-Cyna należało sfotografować damę w kapeluszu, w lodziarni Coolka wykonać selfie z syrenką w tle, a w G8 Creative Space ułożyć na czas puzzle z Bazyliką NSJ. Sprawdzana była również znajomość gwary warszawskiej, co co zadbał Przemek Święch ze stowarzyszenia propagującego warsiaską nawijkę.












Na uczestników gry czekały atrakcyjne nagrody, w tym masa materiałów, publikacji i gadżetów o warszawskich zabytkach. 



W organizacji gry wsparło nas Towarzystwo Sąsiedzkie.

sobota, 28 września 2019

8. Rajd Praski

Po roku przerwy wróciliśmy na Pragę z rajdem zabytkowych samochodów. Tradycyjnie razem ze Stadem Baranów, magazynem Classic Auto, Automobil Clubem Polskim, a także Avią oraz nowymi partnerami (Praska, Wydawnictwo Karakter, Kafe & Race oraz Urzędem Dzielnicy Żoliborz) zorganizowaliśmy rajd, którego trasa prowadziła z Michałowa na Żoliborz.


Ponad 40 zgłoszonych załóg startowało z terenu Avii, najstarszej, wciąż działającej fabryki w Warszawie. Tradycyjnie przed startem miłośnicy zabytkowych aut mogli podziwiać je na fabrycznym parkingu. Zapraszamy do zapoznania się z naszą fotorelacją.





















Mamy nadzieję na powtórkę w przyszłym roku :) 

niedziela, 4 sierpnia 2019

Na Utratę bliżej natury

Dziś nie o Pradze, ale o miejscu, do którego mamy dosłownie rzut beretem - z Michałowa samochodem jakieś 10 minut, niewiele dłużej autobusem linii 170. Chodzi o kompleks rekreacyjny na granicy Elsnerowa i Utraty, w skład którego wchodzi sztuczny zalew przy ul. Bardowskiego, a także las z wytyczonymi ścieżkami pieszymi i rowerowymi w pobliżu dawnego carskiego fortu Antoninów.

Zobaczcie sami jakie ciekawe miejsce jest na wyciągnięcie ręki!




W śladzie dawnych bocznic kolejowych zostały wytyczone ścieżki pieszo-rowerowe. Całość jest bardzo dobrze oznakowana.




W lesie nie brakuje miejsc odpoczynku i rekreacji. Wykonane wiaty i elementy małej architektury wyglądają bardzo solidnie i naturalnie.



Wzdłuż ścieżek na spacerowiczów czekają ławki, kosze, infopunkty i tablice.






A tak wygląda sam zalew. Ciekawostką jest wieża widokowa pełniąca jednocześnie funkcję ścianki wspinaczkowej.




Obecnie zalewem zarządza prywatny podmiot prowadzący zajęcia z wakeboardingu.


Zachęcamy by wybrać się na Utratę i poczuć naturę, która jest naprawdę na wyciągnięcie ręki.