sobota, 14 lipca 2018

Zapomniane tunele niedoszłej Trasy Tysiąclecia

Nie bywają tam podróżujący koleją, rzadko zapuszczają się w to miejsce mieszkańcy, co najwyżej zbłąkany wędrowiec dotrze tam by załatwić fizjologiczną potrzebę, czy napić się alkoholu.

Zastanawiacie się o czym mowa. O tunelach niezaistniałej Trasy Tysiąclecia, które znajdują się pod 6 i 7 peronem Dworca Wschodniego. Tunele dobrze widać na poniższym zdjęciu satelitarnym.



Przez tunele miała przebiegać Trasa Tysiąclecia, planowana od lat 50. XX w. arteria komunikacyjna łącząca ul. Szwedzką z ul. Grochowską. Jej orientacyjny przebieg przedstawia poniższa mapa.



Ulica z różnych względów nigdy nie powstała (miała pełnić m.in. rolę obwodnicy Pragi, ale z tej koncepcji zrezygnowano, przenosząc obwodnicę (również niedokończoną) za wał kolei gdańskiej), choć wybudowano jej pewne elementy, tj. tunele pod Dworcem Wschodnim oraz fragment wału wzdłuż jedynego budynku wybudowanego przy "nieistniejącej ulicy", bloku przy Alei Tysiąclecia 153.



Widok na blok przy Alei Tysiąclecia 153


Rezerwa Trasy Tysiąclecia od strony Szmulek, po prawej wał ziemny obsadzony zielenią.

Do tuneli można dostać się na 2 sposoby - z peronu 6. lub 7. oraz od strony Kamionka, podążając wzdłuż peronu przez dziki parking funkcjonujący na tyłach Dworca Wschodniego.





Budowa tuneli to świadectwo sensownego planowania inwestycji doby PRL - tunele wybudowano wraz z budową Dworca Wschodniego. Ich budowa w późniejszym czasie skutkowałaby zamknięciem dla ruchu kolejowego najpopularniejszego szlaku kolejowego w naszym kraju. Czym to grozi, mogliśmy się przekonać podczas budowy Trasy Świętokrzyskiej, gdy część pociągów nie jeździła z powodu rozkopania wału kolejowego na wysokości Parku Michałowskiego.




Projektowane zejść z peronów (widać je na zdjęciach powyżej) również było sensowym rozwiązaniem. W tym miejscu planowany był węzeł przesiadkowy (pociąg-autobus lub tramwaj). 

Czy dziś można byłoby wykorzystać tunele? Teoretycznie tak, choć problemem do rozwiązania jest wiązka torów między tunelami, a Trasą Świętokrzyską. Być może w przyszłości w tym miejscu powstanie droga lokalna (o przekroju 2x1, z chodnikami i drogami dla rowerów), łącząca TŚ z ul. Grochowską. Takiemu rozwiązaniu warto kibicować, bo przydałoby się bardzo, podobnie jak przebicie Objazdowej do Chodakowskiej. 

Natomiast w północnopraskiej rezerwie planowany jest park linearny. Również kibicujemy tej inwestycji.




czwartek, 12 lipca 2018

Mieszkańcy Pragi znów wybrali zieleń :)

12 lipca w godzinach popołudniowych w Centrum Nauki Kopernik zostały ogłoszone wyniki tegorocznej edycji budżetu partycypacyjnego. Nasze spotkanie spotkał ogromny zaszczyt. Wyniki dla Pragi Północ przedstawił Krzysiek Michalski, członek naszego stowarzyszenia i jednocześnie przewodniczący dzielnicowego zespołu BP.


W ramach tegorocznego BP mieszkańcy Pragi wybrali 30 projektów - 11 ogólnodzielnicowych, 11 w obszarze Nowa Praga i Pelcowizna i 8 w obszarze Stara Praga, Szmulowizna i Michałów.

Tegoroczna edycja budżetu partycypacyjnego potwierdziła wieloletni trend - mieszkańcy Pragi znów wybrali zieleń i projekty poprawiające jakość przestrzeni wokół. Poniżej slajdy z wybranymi przez mieszkańców projektami.





 W naszej najbliższej okolicy zmieni się m.in.:
- rejon ulicy Zachariasza i Jadowskiej - powstanie tam nowy skwer
- ulica Radzymińska - zostanie zazieleniona i wyposażona w małą architekturę
- rozwinięty zostanie projekt parku kieszonkowego przy Radzymińskiej/Białostockiej
- przy Pelcowiźnie staną stojaki rowerowe
- powstanie sąsiedzki skwer przy Korsaka

Dziękujemy zarówno w naszym imieniu, jak i w imieniu "Porozumienia dla Pragi" :)


niedziela, 8 lipca 2018

Czy kompleks szkolny przy Otwockiej doczeka się wreszcie wpisu do rejestru zabytków?

Sporo wody w Wiśle upłynęło od czasu, gdy złożyliśmy do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wniosek o objęcie ochroną rejestrową budynku szkoły oraz dawnych budynków mieszczących mieszkania dla nauczycieli, wchodzących w skład wybudowane w l. 20. ub. wieku kompleksu szkolnego autorstwa Konstantego Jakimowicza.

W 2014 r. ówczesny konserwator wojewódzki dość niespodziewanie odmówił objęcia budynków ochroną rejestrową tłumacząc tę decyzję... utratą wartości zabytkowej budynku szkolnego w wyniku kolejnych modernizacji. Nasze odwołanie od tej decyzji zostało pozytywnie odebrane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Minister uchylił wcześniejszą decyzję konserwatora Nadolnego i nakazał wniosek rozpatrzyć ponownie.

Niestety, minęły 4 lata, a sprawa wciąż nie znalazła szczęśliwego finału. Tymczasem, kolejne budynki wchodzące w skład kompleksu, tym razem mieszkalne, zostały objęte remontem - Siedlecka 29 od kilku miesięcy poddawana jest pracom budowlanym, zapewne wkrótce rozpocznie się remont Łochowskiej 40. Obawiamy się, że w ich wyniku ucierpią elementy zabytkowego wyposażenia (zachowana stolarka okienna, drzwi, wyposażenie pralni, klamki, włączniki, terakota), jak i otoczenie, w tym przede wszystkim zabytkowy bruk z tzw. "kocich łbów".












Utrata zabytkowych walorów pod hasłem "modernizacji" przez kolejne budynki wchodzące w skład kompleksu szkolnego byłaby niepowetowaną stratą dla tego wyjątkowo cennego dla historii Warszawy obiektu.



Dlatego apelujemy do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, prof. Jakuba Lewickiego, o jak najszybszy wpis całego kompleksu do rejestru.