Z Wilna na Służewiec pociągiem w 35 minut? To możliwe, ale by tak się stało, potrzebujemy nowej stacji przesiadkowej przy ul. Radzymińskiej.
PKP PLK zaczęła budowę nowego przystanku kolejowego Warszawa Targówek. Będzie znajdował się w okolicy dawnego Tesco przy ul. Stalowej, w miejscu zaznaczonym na czerwono:
Przystanek będzie oddalony od ul. Radzymińskiej o ok. 150 metrów. Zdaniem części komentatorów wyklucza to stworzenie dogodnego węzła przesiadkowego – do metra będzie wszak 380 metrów, a możliwość przesiadki na autobusy w tej okolicy wciąż jest ograniczona.
W obecnym kształcie projektu to prawda, ale gdyby PKP PLK zdecydowała się na budowę nowego przystanku przy ul. Radzymińskiej, na granicy Pragi-Północ i Targówka, mogłoby to wyglądać zupełnie inaczej.
Warszawa Szmulowizna – propozycja rozwiązania
Opracowaliśmy wstępny szkic rozwiązania, zakładającego budowę:
- dwóch peronów o długości 200 metrów każdy na linii wołomińskiej
- pochylni na perony przystanku Warszawa Targówek
- łącznika podwieszonego pod wiaduktem
Do połączenia dwóch przystanków kolejowych proponujemy wykorzystać (w celu obniżenia kosztów inwestycji) tzw. obiekt staroużyteczny, czyli wyremontować i przenieść kładkę pieszą z okolicy skrzyżowania z ul. Naczelnikowską, która w sytuacji budowy nowego przystanku (a w perspektywie też Obwodnicy Śródmieścia) stanie się zbędna.
Dodatkowo powinna powstać pochylnia po stronie tzw. „małej" Radzymińskiej oraz schody na perony i przejście dla pieszych przez tory i ul. Radzymińską. Alternatywą dla tych ostatnich byłoby dorobienie dodatkowej pochylni i trzech wind, co jednak podniosłoby koszty inwestycji.
Przybliżony schemat rozwiązania:
No dobrze, ale po co?
- Nowy przystanek oznacza wygodną przesiadkę na linię SKM S3 – odległość wyniosłaby maksymalnie 200 metrów, czyli mniej niż z Warszawa Targówek do Metra Szwedzka.
- Dzięki pochylniom, schodom i przejściu dla pieszych zyskają mieszkańcy, dla których zniknie bariera przejścia w postaci torów kolejowych.
- Na zmianie najbardziej skorzystają mieszkańcy osiedli i miejscowości na linii wołomińskiej, których cel podróży znajduje się na trasie SKM.
- Odciążenie linii metra M2 i tramwajów, szczególnie w relacjach w których wykorzystywane są jako dublujące się z siecią SKM.
- Stworzenie węzła przesiadkowego pozwalającego na łatwiejsze poruszanie się wewnątrz aglomeracji warszawskiej bez potrzeby jeżdżenia naokoło.
- Podniesienie jakości połączeń międzydzielnicowych, co od lat jest wskazywane jako pięta achillesowa warszawskiego transportu publicznego.
Przygotowaliśmy ankietę internetową dla podróżnych, w której niemal połowa wyraziła zainteresowanie przesiadką z linii wołomińskiej na S3:
Ankieta nadal jest aktywna i można się w niej wypowiedzieć tutaj: https://forms.gle/wkrrXAFW8bnvVQCh9
Czasy przejazdu
Jako przykład stacji początkowej postanowiliśmy wykorzystać warszawskie osiedle Wilno, znajdujące się na Targówku Fabrycznym. Stacje końcowe wybraliśmy spośród popularnych celów podróży do pracy oraz miejsc rekreacji.
Cel podróży
|
Przesiadki i czas
przejazdu (obecnie)
|
Przesiadki i czas
przejazdu (nasze rozwiązanie)
|
Zysk czasowy
|
Warszawa Służewiec
|
2 przesiadki,
ok. 49 min
|
1 przesiadka,
ok. 35 min
|
14 minut
|
Warszawa Al. Jerozolimskie
|
2 przesiadki,
ok. 39 min
|
1 przesiadka,
ok. 29 min
|
10 minut
|
Warszawa Lotnisko Chopina
|
2 przesiadki,
ok. 60 min
|
1 przesiadka,
ok. 43 min
|
17 minut
|
Modlin Lotnisko
|
3 przesiadki,
ok. 1h 43 min
|
2 przesiadki,
ok. 1h 3 min
|
40 minut
|
Warszawa Śródmieście
|
2 przesiadki,
ok. 25 min
|
2 przesiadki,
ok. 16 min
|
9 minut
|
Źródło: jakdojade.pl (oraz obliczenia własne zakładające ok. 5 min. na przesiadki)
Co dalej?
Przygotowujemy dokładną propozycję rozwiązania, którym chcemy zainteresować spółkę PKP PLK oraz władze miasta. Rozwiązanie opłaca się wszystkim – zyskują:
- mieszkańcy mieszkający przy linii wołomińskiej (jadąc szybciej),
- PKP PLK (odciążając częściowo linię wołomińską),
- miasto (odciążając częściowo metro M2),
- mieszkańcy Szmulowizny i Michałowa (zyskując nowe, wygodne przejście przez tory oraz dwa przystanki kolejowe do dyspozycji).
Mamy nadzieję, że spotkamy się z poparciem dla naszej inicjatywy!